خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/02/30 - 14:30
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
خجسته:

ترامپ برای انحراف توجهات از ناکامی در مهار کرونا، دیگران را مقصر می‌خواند

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس دهم با اشاره به تهدید سازمان جهانی بهداشت توسط ترامپ گفت:خروج آمریکا از قراردادهای بین المللی جامعه جهانی را با چالشی اساسی روبرو می کند.

امیر خجسته در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به تهدید سازمان جهانی بهداشت توسط ترامپ گفت:رئیس‌جمهور آمریکا برای انحراف توجهات از ناکامی دولتش در مهار شیوع کرونا در حال مقصر خواندن دیگران و سلب مسئولیت از شکست دولت خود است و از کسی که به هیچ معیار تعیین ،تعریف و  تصویب شده بین المللی پایبند نیست؛خیلی انتظاری نیست که به بقیه معاملات پایبند باشد.



وی افزود: ما در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای مذاکره کردیم، مذاکره‌ای که به توافق چندجانبه منتهی شد، توافقی که طرف‌های دیگر چون آلمان، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و اتحادیه اروپا هم آن را امضا کردند اما آمریکا شأنی برای توافق دو جانبه و جایگاه شورای امنیت به عنوان عالی ترین رکن سازمان ملل متحد قائل نیست.



نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس دهم با تاکید بر این که خروج یک طرفه آمریکا از پیمان های بین المللی خطری را ایجاد می کند،مطرح کرد: خروج کشورها از قراردادهای بین المللی و جهانی مرجعیت و اصالت این مراجع بین المللی را از بین می برد و تابعیت از مراجع نظارتی را با مشکل روبرو می کند.



علت خروج آمریکا از پیمان های بین المللی در سیاست های کلی و حاکمیتی  آمریکا نهفته است



خجسته با اشاره به عدم پایبندی آمریکا بر توافقات بین المللی،پیمان ها و تعهدات جهانی مانند برجام و تعهدات پاریس و برخی توافقات تجاری و نظامی،تاکید کرد: آمریکا در مقابل پیمان های بین المللی روش های مختلفی را اعمال می کند؛ آمریکا از بعضی پیمان های بین المللی خارج می شود و بعضی ها را رها می‌کند و حق عضویت ها آن ها را نمی دهد.



وی با بیان اینکه رویکرد دولت آمریکا نسبت به خروج از قراردادهای بین المللی جامعه جهانی را با چالش اساسی روبرو می کند، تصریح کرد:کشورهای دنیا باید در مقابل  یکجانبه گرایی آمریکا بایستند؛ چراکه اصول کلی نظام بین الملل را مخدوش کرده و تحت الشعاع قرار می دهد.



این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه  علت خروج آمریکا از پیمان های بین المللی در سیاست های کلی و حاکمیتی  آمریکا نهفته است، ادامه داد: آمریکا در حوزه تجارت بین الملل با وضع یکسری تعرفه ها و افزایش تحریم ها در حوزه مبادلات تجاری دنیا اخلال ایجاد کرده است.



 











امیر خجسته


 



بیشتر بخوانید:





 



وی اظهار کرد: آمریکایی ها در شورای حقوق بشر هم دچار مشکل بودند و مسئله دارند،در حوزه های بین المللی هم تحت فشار هستند و برای فرار رو به جلو و مقابله با این فشارها این اقدام ها را می کنند و خروج آنها از توافقات و پیمان ها دستاوردی برایشان ندارد.آمریکایی ها به قواعد بین‌المللی،قطعنامه‌های سازمان ملل و امضاهای خودشان هم پایبند نیستند. 



نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس دهم با تاکید براین که کسی که در مقابل برجام ایستاد، نه برای مذاکره و نه برای تعهد دو جانبه و بین المللی ارزش و شأنی قائل نیست، تصریح کرد: آمریکا با خروج از معاهده تجارت تسلیحات کار خود را برای فروش تسلیحات راحت‌تر کرد، هرچند پیش از این هم به این معاهده پایبند نبود و کمک‌های تسلیحاتی به عربستان می‌کرد.اگر کشورهای دیگر از این معاهدات خارج شوند باید تبعات آن را بپردازند،ولی به علت رفتار قلدرمآبانه آمریکا،جامعه جهانی ‌نمی تواند به ترامپ چیزی بگوید.



به گزارش خانه‌ملت؛ رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه توئیتر خود بار دیگر به سازمان جهانی بهداشت تاخته است؛ ترامپ در این نامه‌ ضمن تکرار اتهام‌زنی‌های قبلی مقام‌های آمریکایی به این نهاد جهانی درباره جانبداری از چین، به سازمان جهانی بهداشت برای "انجام تغییرات اساسی" ضرب‌الاجل ۳۰ روزه داد.



تشدید حملات لفظی ترامپ و دولتش به سازمان جهانی بهداشت و چین در شرایطی انجام شده که  پیش از این اقدام آمریکا در قطع کمک مالی به این سازمان انتقادهای بین‌المللی و حتی انتقاد متحدان اروپایی این کشور را به دنبال داشته است./



پایان پیام

  • کد خبر : 298057
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار